Information om vores kommende affaldssorteringssystem

Vi har arbejdet på det længe, og nu er tiden kommet. Vi skal i gang med at sortere vores affald, og vi håber, I vil tage godt imod projektet. Her følger lidt info og på bagsiden et kort med placeringer.

240 liters beholderen – til mad- og restaffald: leveres hvor

  • Fredensborg Forsyning leverer beholderen torsdag den 10. november. Den skal placeres på vores matrikel. Samtidig får vi en grøn plastskurv til madaffald, poser og sorteringsvejledning
  • Sæt evt. husnummer eller andet kendetegn på låget eller på siden af beholderen, så du kan kende din beholder – kan købes hos fx Jem & Fix: https://www.jemogfix.dk/postkassestickers-med-tal-bogstaver-og-figurer-sort/2195/9060027/ og https://www.bauhaus.dk/catalogsearch/result/?q=tal+til+postkasse
  • Beholderen er todelt – en til madaffald og en større til restaffald. Indtil fællesbeholderne er på plads, skal vi sortere i mad- og restaffald, glas og papir i kuber og alt andet skal i restaffald.
  • Vi er hver især forpligtet til at trille beholderen frem til tømning, ligesom vi selv skal hente den tilbage efter tømning. Se link til oversigt kort nederst.
  • Beholderne bliver tømt hver anden uge. Vi er selv ansvarlige for at trille dem frem til tømning og hente dem retur igen. Se link til oversigt kort nederst.
  • Fredensborg Forsyning sender en SMS til dig – hvis du tilmelder dig på www.fredensborgforsyning.dk
  • Pas godt på din todelte beholder. Den er dit ansvar, og en ny koster kr. 937 kr. inkl. moms inkl. levering hos Fredensborg Forsyning.

Fællesbeholderne bliver leveret i uge 46. Her skal vi sortere i pap, plast/madkarton og metal:

  • Fællesbeholderne placeres på venstre side på hver høj, når du kører ind – Se link til oversigt kort nederst.
  • Beholderen til Plast/madkarton (3,5 m3), bliver tømt hver anden uge
  • Beholderen til Pap (1,9 m3), bliver tømt hver anden uge
  • Beholderen til Metal (1,9 m3), bliver tømt hver ottende uge
  • Se Fredensborg Kommunes sorteringsvejledning

Hvad gør vi med vores ”gamle” affaldsbeholder? Den er din, så du bestemmer:

  • Fredensborg Forsyning har tilbudt at hente den gamle beholder. Ønsker du afhentning, skal du placere den på HØJRE side overfor placeringen af fællescontainerne i ugen fra den 14. november
  • Du kan beholde den. Brug den evt. til din ”egen” affaldssortering, så du ikke behøver gå til fællescontainerne med en enkelt tom dåse makrel
  • Du kan sætte den til storskrald (sidste torsdag i måneden) – bag de to blå containere til glas og papir, som står til venstre, når du kører mod Hyldehøj.

Efter krav fra kommunen har bestyrelsen valgt placeringen af både fællescontainerne og 240 liters beholderne, og vi håber, det fungerer for alle. Der er dog plads til mindre justeringer, hvis det viser sig, at nogle placeringer ikke er optimale.

Har du nogen spørgsmål, er du som altid velkommen til at ringe til Bente – tlf.: 71990530 eller skriv til bestyrelsen@grf-oeresundshoej.dk.  Vi opfylder kommunens krav pr. dags dato. Der kan komme ændringer i fremtiden.  

Se din placering af container ved afhentning: Klik her                                                                                                                                    

Information fra Bestyrelsen

Bestyrelsen har valgt at dele arbejdet op i områder med hvert deres udvalg: SORT, GRØN og GRÅ

Bente og Joakim fra bestyrelsen varetager SORT (Veje, parkeringspladser, vejbump, riste, brønde og rør)
– Asfaltarbejdet foretages den 2. september mellem kl. 8 -16

Christian fra bestyrelsen varetager GRØN (Gartner, græs, beplantning, hække og legepladser)
– Græs er blevet slået, og plan for 2023 bliver fremlagt på generalforsamlingen

Bente og Joakim fra bestyrelsen varetager GRÅ (Stier, belysning, el og affald)
– Affaldsløsning v/Bente og Joakim er bestilt, og venter endelig godkendelse fra kommunen
– Theo har efter eget ønske overdraget opgaven med belysning til andre i bestyrelsen. Christian, Kim og Bente arbejder sammen med kommunen og Andel Lumen at få et overblik på løsningen.

ASFALTARBEJDE PÅ FREDAG DEN 2. SEPTEMBER KL. 8-16

Vores parkeringspladser skal være tomme

HUSK det er på fredag den 2. september i tidsrummet kl. 08:00-16:00 skal vi have udført reparationer af asfalten på vores tre høje. Alle biler og andet skal være fjernet fra vores parkeringsarealer for at lette arbejdet og for at undgå stenslag. Det gælder ikke parkering på Islandshøjparken eller Nivåhøj. Den er navngivet forskelligt afhængigt af, hvilket kort man kigger på.

Vi beklager de gener, det måtte medføre men håber, I finder en anden ledig plads til bilen den dag.

Gartnerne har haft travlt i ugens løb, og al græs er nu slået. 

Vi skal stadig arbejde for biodiversiteten, og planen for resten af sommeren er nu, at græsset får lov til at gro og først bliver slået en gang mere inden vinteren. Vi vil også prioritere at få gartneren til at fjerne jord og ukrudt på fliserne. Vi håber, økonomien tillader det.

På generalforsamlingen vil vi fremlægge en plan med forslag til områder, som næste år lader græsset gro højere. Det højere græs vil så blive slået to gange i løbet af næste sommer. Blomsterfrø får lov til at spire, og jorden får næring. Den plan vil vi stemme om, når vi ses til generalforsamlingen.

Næste år vil vi også arbejde på bedre vedligehold af p-pladser og flisearealer. Gartnertimer koster penge… Vi håber, vi kan komme i mål med det hele.